TEMPORALS DE LLEVANT A CALELLA DE PALAFRUGELL

Avui voldria comentar els records historics dels temporals de llevant que hi ha hagut en concret a la meva estimada Calella de palafrugell (Baix Empordà). Els 3 episodis mes destacables que hi ha hagut son els següents: (alguna data podria ser erronea perque no es aproximada)

-Dessembre 2008: be, la llevantada del dia de Sant Esteve va ser fortissima, no us comento res que no haguem vist o escoltat, però entra dintre d'aquesta llista.

-¿Setembre 1991-92-93?: aquesta data la tinc una mica despistada, eprque si ve va ser un setembre, podria ser un o dos anys desp`res, no n'estic segur: aquesat llevantada va tenir una repercusiò molt mes grossa que qualsevol de les altres dues pel següent: va ser l'unica que vaig viure en directe i era estiu encara obviament; totes les barques estaven encara "dormint" a les seves respectives boyes quan una nit el temporal va començar a trencar cabs i arrancar cadenes; resultat: mes d'una cinquentena de barques esclafades a les roques i unes quantes mes a les roques: jo tenia una petita Taylor de fibra que, perque us feu una idea de la força del mar, va ser arrastrada uns 25 metres del seu lloc inicial. Penseu que el mort (la pedra que hi ha al fons i que aguanta la boya) pesava uns 200 Kgs. i va correr pel fons del mar aquesta distancia, algo inimaginable; al cab de dos dies, l'imatge era la següent: la meva barca l'unica que quedava aguantada per un fil, de les dos gruixuts cabs que la aguantaven. Un miracle.

Recordo fotograficament l'imatge d'un amic del meu pare plorant desconsolat veient la seva llanxa recient comprada i destroçada sobre les roques. mai he vist una destroça "naval" com aquella.

-Octubre 1983: aquest temporal no el recordo, pero he conseguit aquestes dues fotografies que demonstren que l'iagua va arrivar tan o mes amunt que eldel passat dessembre; la fotografia mostra com encara per aquells anys es permetia la surada de les barques a la mateixa sorra de la platja. Com veieu, hi ha una barca que "navega" per la sorra portada per les onades.












Hi ha algun episodi mes antic que segur el Jordi Palamos o el mateix Jordi Calonge recordaràn i; no reocrdo l'any, debia ser finals dels setanta principis dels 80 i el fet mes destacable va ser que un vaixell carregat de joguines va embarrancar en una platja de palamos, la que hi ha propo de l'Hotel Aubí. Crec que encara avui al fons queden restes d'aquell vaixell que va haver de ser desmontat a peces perque va ser imposible treure'l d'all`.


Espero us hagi agradat el reportatge i en tinc mig preparat un de mes senzillet però curiòs sobre la Siberiana del 186 a Calella de Palafrugell.



9 Response to "TEMPORALS DE LLEVANT A CALELLA DE PALAFRUGELL"

  1. Uff, quantes errades he fet avui. Allà on he dit unes quantes mes a les roques, volia dir a la platja i la siberiana de la que us parlarè va ser al 1986, al mes de gener. Perdoneu les faltes, avui vaig amb una mica de pressa!!!

    danigava says:

    La verdad es que estos temporales hacen un daño terrible a estas zonas de pescadores y tan pegados al mar pero es que cuando el mar se enfada...
    Ricard estas seguro que fue siberiana en el año 1986 30\31 de Enero me suena la borrasca tan fria que se descolgo de Islandia.A lo mejor me equivoco bueno ya lo comentaréis.Saludos.

    Jaume Deu says:

    Ricard, una pregunta, tú tens instalat al teu ordinador el Paint ?
    Els records, al final de la vida és lo que més recordes, jo ara tinc unes anectotes de la fredorada del 1956 i encara que era petit hu recordo perfectament, al menys uns quants detalls, si fosin d´un altre manera, li hages dit al Carles si volia que expliques les meves vivencies a la xerrada que faran a la Casa Sagnier, però la relació està molt freda.
    Una abraçada
    Jaume

    jaume, no tinc el paint ho sento!
    Dani, si no me equivoco la siberiana del 85 fue la de la noche de reyes y la del 86 el dia 31. Ígual estoy equivocado y es al revès?

    danigava says:

    Me referia a que la del 86 no es siberiana si no más bien una borrasca muy fria que bajó a toda velocidad de Islandia con un frio en altura y un gopontencial espaectacular.Y si la del 85 fue siberiana y son los dias que has dicho.Saludos.

    Moisés says:

    Quina memoria que teniu !! Jo no recordo gaira aquestes situacions.
    Bon reportatge Ricard.

    Jaume Deu says:

    Ricard, et preguntaba si tenias en Paint, perquè jo és el que utilitzo per escanejar les fotografies i en va molt bé i molt ràpid, si tens el office segur que tens que tindre el Paint i si no mira si t´el pots baixar i a les hores te explicare facilment com escanejar i tindre les fotografies de paper a digital, molt, molt facil i sense fer gran cosa, mirat de baixarlo i si pots, m´hu dius i t´explicare la manera.
    Nomes era per aixó, perquè veig que no t´en surtes bé amb el tema del escanejat.
    Una abraçada
    Jaume

    argonauta says:

    Ricard, un balanç de temporals important i força interesant!!
    així que vas tenir una Taylor??!!
    És una motora molt entranyable i que ha fet història. Ës molt bona, i per pescar al curri per la costa encara se, n veuen moltes...
    un post que m´ha agradat molt. em solidaritzo amb tu amb lo de les petites errades... lo que parlavem: de vegades, costa fer-ho tot i a la vegada! ;-)

    Jaume, vaig fent amb l'escaner però es que no tinc temps d'estudiar les seves posibilitats, de moment escanejo i prou; gracies per l'oferiment, ja et dirè algo.
    Si david una Tyalor de 5 metres d'eslora però amb un motor de 7,5 cavalls, una merdeta vamos però per passejar anava prou be!!!